"Снежанка" (Blancanieves), в програмата на София филм фест 2013, триумфира в 10 категории на испанските кинонагради "Гоя"

Освен филм на годината, испанският "Снежанка" спечели в категориите за операторска работа, женска роля (Марибел Верду като Злата мащеха), актриса дебютант (Макарена Гарсия), музика, сценография, костюми (Пако Делгадо, номиниран и за "Оскар" с "Клетниците"), грим и прически, а режисьорът Пабло Бергер взе статуетки за своя оригинален сценарий и като съавтор на песента No Te Puedo Encontrar.

Филмът му е третата екранизация по приказката на Братя Грим от отминалата година (освен холивудските "Огледалце, огледалце" и "Снежанка и ловецът"), но всъщност се родее повече с миналогодишния лауреат на "Оскар" - "Артистът".

В тази "Снежанка" действието е пренесено в Испания през 20-те години на ХХ век -

с тривърхите шапки, характерни за епохата, с фламенко и тореадори, с любимите митове, както на обикновените хора, така и на каймака на аристокрацията, разказват от София филм фест (СФФ).

Ако "Артистът" е за последните години на нямото кино в Холивуд, "Снежанка" (16 март, 20 ч., зала 1 на НДК) отдава почит на пищната европейска мелодрама

Върнах се към корените на историята и нейния готически аспект, макар че пренесох събитията в друга епоха, споделя испанският режисьор. Той се съсредоточава върху периода между двете световни войни и

снима своя черно-бял филм по правилата на нямото кино -

с междукадрови надписи и без звук, - като изключим музиката, композирана специално от Алфонсо де Вилалонга.

Всичко започва с впечатлението, провокирано у режисьора от една прожекция на класическия "Алчност" (Greed) на Ерик фон Щрохайм от 1924 г.

А Марибел Верду, на която е поверена ролята на злата мащеха, е първата, която се присъединява към проекта - още преди да са намерили финансиране.

"Предопределена с тяло и душа да отрови живота на околните - така Марибел Верду определя героинята си. – Актрисите рядко получават подобни предложения. Затова казах на Пабло, че ще чакам, колкото е необходимо."

В Севиля през 20-те (макар че арената за корида, която на моменти се превръща и в цирк, е заснета в Аранхуес) Снежанка се сблъсква с мащеха, изпълнена със злонамереност и егоизъм; слаб, опозорен баща; цинични, малко ревниви джуджета - и

попада в света на тореадорите

Не липсват сюрреалистични и онирични елементи, с ненатрапчиви препратки към Луис Бунюел, а всички кинематографични средства са поставени в услуга на тази история, която балансира между реализма, фантастиката и сюрреализма, обясняват от София филм фест.

"Видях снимки на Кристина Гарсия Родеро с тореадори джуджета, спомних си за "Алчност", и така се започна... Исках филмът да напомня за Кармен, за

онази екзотична Испания, измислена от чужденците,

с бандити, бикове и красиви фатални жени... Има публика за всеки тип кино", настоява Пабло Бергер и допълва:

"Моят филм е предназначен за обикновения зрител, нищо експериментално, въпреки че могат да се открият препратки и намигвания към Абел Ганс или Карл Драйер. Има съспенс, черен хумор, смесване на жанрове (малко мелодрама, приключенски елемент, но също и хорър). Просто вместо диалози чуваме музика."

Джуджетата матадори в испанската "Снежанка"

Още от самото начало на кариерата си Пабло Бергер съвместява работата в аудиовизуалния сектор с преподаването в едно от най-престижните киноучилища в света - Нюйоркската филмова академия.

Въпреки, че от 1988 г. насам е режисирал само шест филма (четири късометражни и два игрални), Бергер е сред испанските кинематографисти с международно признание, припомнят още от София филм фест.

С първия си късометражен филм печели стипендия за магистратура в Ню Йорк, а с последния е номиниран за "Еми" и печели наградата на журито за най-добра комедия от фестивала в Палм спрингс. През 2003 г. снима пълнометражния си дебют "Торремолинос 73", който се радва на голям зрителски успех, получава одобрението на критиката и много отличия.

"Харесва ми, че определят "Снежанка" като филм, който не може да бъде класифициран - споделя Пабло Бергер. - Отне ми доста време да доведа този проект до успешен край, защото

се оказа наистина скъпо начинание

Представих сценария на продуцентите през 2005 г., а имах идеята още от 2003-та, когато се роди дъщеря ми. Превърна се в прекрасно пътуване. Особено след като събрахме необходимите средства и започнахме снимките.

Постпродукцията беше сложен и дълъг процес, но ентусиазираният прием на филма, първо в Торонто, след това в Сан Себастиан, а впоследствие и в кината, ни даде щастливия край на една приказка, която плашеше всички със своя некомерсиален стил."

Актьорите от "Снежанка" в цвят - на наградите "Гоя" в Мадрид, 17 февруари 2013 г.

Режисьорът признава, че развивал амбициозния проект "Снежанка" в стил "иберийски Холивуд": внушителни декори, богат гардероб, множество актьори и екстри... Следващата стъпка е било откриването на кинозвезди.

Тогава се сетил за Марибел Верду, която се е снимала в почти всички жанрове, но никога не е играла злодейка - а артистите обичат предизвикателствата. Според режисьора

нейният персонаж трябва да предизвиква страх

Колкото до главната женска роля, всички намират дебютантката Макарена Гарсия за изключителна. "Напомняше ми на младата Пенелопе Крус от времето на "Шунка, шунка". Макарена е блестяща сплав от радост и емоция", хвали я Пабло Бергер - а за себе си казва:

"Аз съм от Билбао, вярвам в приказки и смятам, че киното е риск, приключение, скок в празното, разходка по тънко въже - и не мога да го възприемам по друг начин. Не знам дали имам талант, но упоритостта ми е в повече и никога не се отказвам." Той признава още, че

винаги се е стремял да изненадва, да бъде различен

С премиерата на "Артистът" обаче факторът "изненада" внезапно изчезва. Притеснението на Бергер идва от факта, че ако зрителят се разочарова от първия модерен ням проект, ще откаже да гледа "Снежанка", но "Артистът" изиграва ролята на ледоразбивач и публиката вече няма предубеждения спрямо един черно-бял, ням филм.

Фотогалерия: "Артистът", черно-бял и в цвят

"Артистът" освободи нямото кино от клишетата, които го бяха белязали като скучно, антично, излязло от мода. Днес то е модерно, различно и магично", категоричен е режисьорът на "Снежанка", един от филмите с прожекции в зала 1 на НДК през март.