Под мотото "Малките неща, които предизвикват голяма емоция!" творби на шестима майстори бижутери с уникален почерк са изложени в столичната Галерия за модерно изкуство от 1 до 10 ноември

Като поставят под въпрос стандартите и развитието в съвременното ювелирно изкуство,  шестимата автори - Николай Сърдъмов, проф. Димитър Делчев, Цветелина Алексиева, Ангелина Цветкова, Нева Балникова и Атанас Константинов - представят своите творчески светове, пълни с фантазия,  характер и неустоимо желание за притежание.

Освен да се разгледат в рамките на изложението (1-10 ноември, ул. "Оборище" 10), експонатите могат и да се закупят. Ето още малко подробности за участниците в експозицията.

"Точки на пресичане" е най-новата колекция на Николай Сърдъмов, която се състои от брошки, медальони, пръстени и обици. Основен компонент в нея е кръгът. Всяко бижу представлява триизмерна композиция, в която се преплитат окръжности в шест различни размера. 

Формите са изградени симетрично - тръгвайки от центъра, елементите се разполагат под различен ъгъл, като оформят геометрията на въздушни пластове и групи от компоненти, обединени в обща композиция, обясняват организаторите на изложбата. Получава се ефект на мрежа, в която се откроява кубът - като основна организационна форма.

Всяка от работите първоначално се изготвя във восък, след което се превръща в бижу от сребро или злато. Бижутерът обича да експериментира и да съчетава несъчетаеми материали. Затова в колекциите му може да се видят гума със сребро или злато, пластмаса със сребро, захар, дърво и сребро.

От 1995-а насам Николай Сърдъмов реди изложби в Австрия, Италия, Белгия, Великобритания, Германия, Люксембург, Португалия и чак до Австралия.

Атанас Константинов е автономен дизайнер на съвременни бижута. Работите му присъстват в отбрани галерии  в София, Кьолн, Франкфурт, Монреал. Негови бижута са представяни във фотосесия за Zoo Magazine, както и фестивалите Object Rotterdam и "София дизайн уик".

Работи със сребро, често пъти с цветна гума или злато. Свободно използва класически и експериментални техники и материали. Творбите му са архитектонично построени обекти, предназначени за носене върху тяло. Характеризират се като минималистични структури,  изненадващи със своята мащабност и визуална чистота.

Проф. Димитър Делчев е автор, който вече е бил представян в галерията като участник в експозицията "Играчки за възрастни“. Прави бижута от 14-годишен и е в състояние да създаде накит от всичко - обикновени топки за тенис например или пластмасов накрайник от пералня. Казва, че е имал късмета да учи при някои от най-добрите, като големия Ерньо Рубик. Преподавал е дизайн на бижута в Центъра за изкуства и занаяти в Кувейт.

Идеята за ready-made (конфекцията в) бижутата на Димитър Делчев се появява в началото на 90-те години, когато работи за лондонската галерия Electrum. Тогава използва готови обекти - части от булчинска рокля, топчета за пинг-понг, - които "метализира". Правил е украшения от шарен боб, люти чушки, ракия, по-късно създава годежни пръстени от гуми, цветни изолиращи материали и пластмаса, дори украшения от лед.

Обектите за носене от Димитър Делчев са по-скоро бижута играчки от нестандартни материали. "Тези бижута играят с идеята за ценност на самото понятие "бижу" и на идеята за инвестиция. Продават креативност и впечатляват с нея. Те са обекти за носене за момента, за сезона, за конкретния случай. Човек не съжалява, когато ги повреди или загуби, защото поне няколко пъти са били истинските", казва авторът.

Бижута от проф. Димитър Делчев (горе вляво), Цветелина Алексиева (горе вдясно), Ангелина Цветкова (долу вляво) и Николай Сърдъмов (долу вдясно)

Цветелина Алексиева твърди, че единствената традиция, която й влияе, е японската. Там формите са много изчистени, възпроизвеждат се природни структури, а бижутата са направени да се съзерцават дълго време и дори се използват за медитация.

Бижутерката  може да се похвали с диплома на златарски калфа след три години чиракуване в работилница в Дюселдорф.

За Германия заминава през 1990 г., за да учи занаята, след като прекъсва следването си като студентка по немска филология в София и заминава за Германия. Днес излага уникалните си произведения в столицата ни, а също така в галерии в Австрия, Германия, Швейцария и Великобритания.

В работата си предпочита традиционните материали като злато и сребро, но е правила и брошки от найлонови торбички. Твърди, че тенденцията да се използват нетрадиционни и много евтини материали не е толкова нова - зародила се е в Западна Европа още след Първата световна война, а бумът е около 60-те години, когато масово навлизат накитите от пластмаса.

От няколко години насам обаче се наблюдава по-скоро обратната тенденция - мнозина се завръщат към благородните метали. Съчетават ги с много големи и ярки на цвят камъни. Сега модерни са едрите аквамарини, цитрини, турмалини, а освен това топазите и т.нар. "патпараджа" (яркооранжеви сапфири). 

Ангелина Цветкова е завършила Художественото училище по приложни изкуства и Националната художествена академия, специалност "Метал".  Изработва уникална авторска бижутерия от 1994-та. 

Нейните колекции са вдъхновени от музиката, красотата и изяществото, "Ноктюрно в 925", "Сребърен бриз", The Man I Love и Les femmes. Работи с различни материали: метал, стъкло, порцелан, хартия, текстил. Има четири самостоятелни изложби  и множество групови в България и чужбина.

Нева Балникова се занимава с бижута отдавна, а от 10-и клас ги продава. Няма материал, който да я стряска - по-скоро я предизвикват. Напоследък най-много се впечатлява от карбоновите покрития. Авторските й бижута се отличават с индивидуален почерк, който личи още от идеята през материалите до изпълнението.

За да получи своите бутикови изделия, бижутерката много държи на нестандартните материали и форми. Експериментира с материали като шлаух, рециклирани материали, моделин, силикон, естествени земни материали, които намира от най-различни места. Нейният уникален стил е смес от класически и експериментални форми и материали, с нотка на екстравагантност.