Кристо, Антъни Тапиес, Доналд Сълтън, Ерик Филш, Георги Пусенков в Музейната галерия за модерно изкуство

24 февруари – 15 април

Хосе Алой (арт директор и съсобственик на ателие POLIGRAFA) пристига у нас за представянето на първата изложба на литографско ателие POLIGRAFA, Барселона в Галерията за модерно изкуство. Селекцията включва избрани творби на Христо Явашев-Кристо, Антъни Тапиес, Доналд Сълтън, Ерик Фишл и Георги Пусенков.

Арт колаборациите на петимата световноизвестни артисти с литографско ателие POLIGRAFA ще бъдат показани за първи път пред българска публика от 24-ти февруари до 15-ти април.

Ателие “POLIGRAFA” е тясно свързано със света на изобразителното изкуство от 1961г. и повече от половин век специализира в издаването на оригинални графични произведения на майсторите модернисти, съвременни художници от Европа, Латинска и Северна Америка, Азия, както и водещи испански автори.

Сред артистите, работили с ателието, са имена като Хуан Мирό, Ханс Хартунг, Франсис Бейкън, Едуардо Чилида, Макс Ърнс, Роберто Мата, Кристо, Ед Руша, Алекс Катц, Джордж Кондо, Робърт Лонго, Доналд Сълтън и много други.

Христо Явашев – Кристо, 1935 г.

В центъра на експозицията е добилият световна известност български артист Христо
Явашев-Кристо. Творчеството на Кристо е съпроводено с много определения
– ландшафтно изкуство (land art), изкуство на средата (environmental art),
пространствена художествена инсталация….така или иначе, то променя концепцията и
възприятието за изкуство изобщо. По собствените думи на артиста, изкуството, което
той и Жан-Клод създават е „нежна, необичайна провокация, която виждаме за няколко
дни”.

Всичките му работи съществуват временно, невъзможно е да се запазят - с което са
сродни с пърформанс арт (performance art). Най-известен е с опаковането на сградата на Райхстага в Берлин и на най-стария мост в Париж – Пон Ньоф, както и мащабната инсталация от платнени портали „Портите” в „Сентръл парк”, Ню Йорк.

Антъни Тапиес, 1923-2012

Антъни Тапиес е един от най-известните европейски творци в периода след Втората световна война. Представител на абстрактния експресионизъм, Тапиес се занимава със живопис, графика, скулптура и теория на изкуството. Неговите ранни работи са силно повлияни от Пол Клее и Хуан Мирό. През 1948г. става един от основателите на първото испанско следвоенно направление в изкуството, известно под името-Dau-al-Set. Това направление е свързано със сюрреализма и дадаизма.

След своя силен сюрреалистичен период в края на 50-те години, Тапиес започва да
експериментира в областта на направлението информел. В картините си вгражда
чужди за живописното платно материали като отпадъци, хартии, различни тъкани.
Повлиян от поп арта, той включва все по-масивни елементи в своите произведения,
като части от мебели например.

Доналд Сълтън, 1951 г.

Доналд Сълтън е роден през 1951г. в Ашвил, Северна Каролина. През 1970-те
години той се мести в Ню Йорк и се свързва изцяло с пулса на арт живота там.
Изкуството на Сълтън е обширно и обхваща търсения в областта на живописта,
графиката и скулптурата. Художникът става популярен главно с натюрмортите си,
които имат подчертано абстракно звучене. То идва от необичайно големите мащаби
на съставните елементи в композицията – цветя, плодове и други обекти. Съществена
особеност на творбите му е силния цветови контраст. Днес неговите платна и графики
са част от постоянните колекции на музеи като МоМА, Тейт Модерн (Лондон), П.
Гугенхайм и др.

Ерик Фишл, 1948 г.

Ерик Фишл е международнопризнат американски художник и скулптор. Изключителните му постижения го превръщат в един от най-влиятелните фигуративни художници от края на 20в. и началото на 21-ви век. 

Творбите на Фишл – картини, скулптури, рисунки и литографии са предмет на
многобройни соло и съвместни изложби, намират място в много музеи и престижни
частни и корпоративни колекции, включително The Metropolitan Museum of Art, The
Whitney Museum of American Art, The Museum of Modem Art, Ню Йорк, The Museum of
Contemporary Art, Лос Анджелис , St. Louis Art Museum, Louisiana Museum of Art Дания,
MusÈe Beaubourg в Париж, The Paine Weber Collection и много други. Фишл си
сътрудничи с художници и творци като Доктороу, Алън Гинсбърг, Ямайка Кинкейд,
Джери Салтс и Фредерик Тютон. 

Георги Пусенков, 1953 г.

Георги Пусенков е международнопризнат като един от най-ярките съвременни художници, работещи с естетиката на компютърните изображения и медийни образи.

Освен с живопис, той се занимава и с графика и оформление на книги. В работите си Пусенков се насочва към темата за мас медията като пространство, което изкривява и „похищава” представата ни за реалност. Той работи предимно с акрил, обръщайки се към внушението и изразните възможности на езика на компютърните технологии. Неговите портрети и композиции се движат в естетиката на поп арта, като често може да се открие подчертаното влияние на Анди Уорхол. Обект на интерес за Пусенков е личността като икона, представена в безброй вариации на образа.

В средата на 90-те години Пусенков представи своя оригинална интерпретация
на Мона Лиза под формата на лого, възпроизведено върху платно с помощта на
съвременна пиктографска технология. Трансформацията на арт иконата се превърна
в символ на творческата дейност на художника, поле на нови идеи и интерпретации.
Митичният образ на Мона Лиза в творчеството на Пусенков прераства в обект на
клониране и възпроизвеждане, простиращ се във виртуалното пространство.

До 1984г. художникът излага главно в Москва и Санкт Петербург, както и прави няколко
изложби в Лондон, Дюселдорф, Хамбург, Торонто и Париж. В момента той живее в
Кьолн и Москва.