И трябва да се засегнем лично

Никой не иска да попада в автомобилна катастрофа. Това е една от ситуациите, за които се надяваш никога да не ти се случат, но и подсъзнателно си мислиш, че на теб като цяло няма как да ти се случи подобно нещо. Всички сме така и затова някак отбягваме темата с реда по пътя.

Смъртта в статистика

Реално обаче, само за изминалите 5 години (без настоящата) в произшествия на пътя с живота си са се разделили 3294 души. Само от началото на тази година пък жертвите са 224, а ранените - над хиляда. При тази демографска криза, в която България се намира, загубата на 600-700 души годишно, голяма част от които и млади и в разцвета на силите си, е загуба, която не можем да си позволим.

А истината е, че действително може да се случи на всеки. На пенсионера, който пресича неправилно, на детето, което си играе пред улицата, на пешеходеца, който е отнесен от твърде разбързал се водач. И ваксина срещу тази опасност няма.

Mantinela

Само за миналата година заради автомобилни са загинали 33 деца под 18 години, а 1056 са пострадали. За 2013 г. броят на непълнолетните жертви е 29, а ранени са били 1133 деца. И преди да възприемем това само като цифри, като някаква бройка, нека да се замислим за това колко родители са засегнати. И колко чисто човешка болка се излива заради невниманието или безотговорността на един или няколко души.

Жертвите на пътя са твърде много и ние действително не можем да си позволим да губим хора по този нелеп начин. Това означава, че трябва а бъдат взети мерки срещу цялата тази "война по пътищата".

Предлаганите мерки

Последните предложения за решаване на проблема с жертвите на пътя дойде от парламентарната група на Реформаторския блок. Депутатът Настимир Ананиев лансира идеята за по-строг контрол върху младите шофьори, тъй като те са причинител на голям процент от катастрофите. Тази теза се подкрепя и от шефа на асоциацията на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров, според когото 25% от всички катастрофи в страната са дело на млади шофьори с опит под 1 година.

Deputatat-nastimir-ananiev

Сред предложените от Ананиев промени фигурират забраната на младите шофьори да карат мощни автомобили, както и да карат в тъмната част от денонощието. Освен това депутатът предлага шофьорите с по-кратък от 1 година опит да нямат право да шофират по магистрала, тъй като в курсовете няма кормуване по такива скоростни трасета. Най-кардиналното му предложение е конфискация на автомобили на сериозно прегрешили шофьори - нещо, което ще накара хората сериозно да се замислят, преди да карат пили или с твърде висока скорост.

Той се мотивира с това, че в Ирландия подобни забрани са факт и работят.

Колегата му от Реформаторския блок Петър Славов на свой ред предлага да бъдат отнемани книжките на шофьори, причинили тежки произшествия. Според него при инциденти, в които има загинали или тежко пострадали хора, шофьорите трябва да остават без книжки веднага, за да нямат право да управляват автомобили, докато не се установи категорично дали са виновни.

Petar-slavov-po-vreme-na-intervyu-za-bulevard-bg

При сегашните мерки, описани в Закона за движение по пътищата, шофьорите запазват книжката си до приключване на обжалването, а не са рядкост и случаите, в които един и същ водач обжалва няколко акта едновременно.

Дали?

Проблемът обаче е, че тежките наказания и ограничения не решават всичко и дори създават по-благоприятна среда за корупция. Защото истината е, че изправен пред сурова санкция като отнемане на книжка или конфискация на автомобил, човек, който вече е сгафил, би извадил далеч по-лесно пари, за да прикрие стореното.

Същевременно обаче драконовите мерки са може би единственият начин да обърнеш вниманието на хората към даден проблем. Особено ако тези хора живеят в България и възприемат законите като врата в полето. Въпросът е къде да начертаем линията? И ще можем ли да намерим баланса?

А ние? 

Vnimanie-detsa-na-ulitsata

Какво можем да направим ние? Отговорът засега е един – да бъдем отговорни. Темата е втръснала на всички, но по нея трябва да продължава да се говори и да се търсят решения. Дали ще е мобилно приложение на КАТ, което да позволява да качваме снимки на нарушения, които виждаме. Ако не - все още има "Фейсбук", "Туитър", "Инстаграм" и т.н., където да изразим възмущение.

Идеята е, че нещата не могат да останат така. И докато не приемем проблема лично. Докато се възприемем всяка една човешка болка, всяко убито дете, всеки блъснат старец, все едно са наши близки, този проблем ще съществува. А по-страшната идея е, че може да ни се наложи да го почувстваме лично, защото никога не се знае дали няма да пострадаме просто от случайно стечение на обстоятелствата, приело формата на пиян шофьор.

Затова е добре да помислим, преди да проявим толерантност към хората, които нарушават закона. И е време да изнесем този проблем наяве - лично и публично.

Източник: Bulevard.bg