Едва 10% от младите хора в страната са запознати с изискванията на работодателите за професията, в която се обучават

Изтичането на умове от България и по-специално от малките градове продължава да бъде проблем. Проучване на Българската стопанска камара, проведено сред работодатели и младежи, за нагласите и очакванията на двете страни за успешно професионално представяне, показва, че 86% от младежите смятат да мигрират в чужбина или в друг град, за да търсят препитание, пише Economic.bg.

Непознаване на изискванията за конкретната работа

Според данните Едва 10% от студентите знаят какви са изискванията на работодателите за професията, в която се обучават.

За намирането на първа работа над 70% от младежите разчитат на съдействие от роднини и познати, показват данните от изследването. Половината от анкетираните младежи посочват, че следят обявите за работа и се опитват да установят директна връзка с потенциални работодатели.

Доверието на младите хора в бюрата по труда е доста ниско, като по-малко от 30% са склонни да разчитат на тях за намиране на работа. Само 17% от анкетираните пък са склонни да се явят на конкурси и изпити, за да получат желаната работа, показват данните от изследването на БСК.

От камарата вече изготвиха проект за това какви са нужните компетенции за част от професиите. Така всеки студент може да провери в интернет какви знания и умения трябва да притежава, за да получи желаната позиция. От тази програма могат да се възползват и вузовете, които да изработят учебните си програми според нуждите на бизнеса.

Виж още: 117 хил. нови безработни след 2014 г.

Младите не стартират бизнеси

"Младите хора нямат мотивация да започнат собствен бизнес след дипломирането", заяви Томчо Томов от БСК, който представи данните от изследването. Нежеланието да открият своя фирма е най-често заради липса на начален капитал.

Очаква се през следващата година социалното министерство да стартира схема за насърчаване на младежкото предприемачество. С евросредства ще бъдат финансирани обучението и административните разходи за младите бизнесмени.