В Европа функционалната неграмотност е около 20%

В момента около 40% от учениците на възраст 15-16 години в България са функционално неграмотни. Това обяви изпълнителният директор на "Заедно в час" Евгения Пеева, цитирана от БНР.

Функционално неграмотни

Проблемът при тези ученици не е, че не могат да прочетат даден текст, а че трудно разбират смисъла му, обясни тя. Друг проблем е, че много трудно могат да приложат наученото в реални ситуации. В останалата част на ЕС функционалната неграмотност при младежите е около 20%, като стремежът е до 2020 г. тя да спадне до 10%.

Очевидно е, че сме на опашката на тази класация, а визия за промяна на тази реалност липсва, коментира още Пеева.

Инициативата "Образование в България 2030" за пръв път заявява, че организации от различни сектори застават на една маса и определят обща визия как трябва да изглежда образованието за младите хора в България през XXI век, обясни Пеева, като по думите ѝ става въпрос за организации от публичния, бизнес, неправителствения и медийния сектор.

Всяко дете с шанс за реализация

Виж още: Учениците ни са най-неграмотни в цяла Европа

Идеята на "Заедно в час" е образователна система, в която всяко дете, независимо от произхода и средата му, посещава училище, което му осигурява шанс да се реализира успешно в икономиката и обществото - както у нас, така и в световен мащаб.

Според Пеева ако отношението към различията в училище не бъде променено днес, в бъдеще можем да очакваме само конфликти на по-високо ниво в обществото.

Образователната система трябва да прави децата адаптивни и да ги подготвя да общуват без проблем с различни култури, с хора от различни места, обясни тя и допълни, че училището трябва да помага на децата да са много предприемчиви и да не се справят пред това, че днес нямат достатъчно умения да се справят с някоя задача. Те трябва да са готови да се учат през целия живот.

Източник: БНР, news.bg