Причината е изследване на влиянието на социалните мрежи върху предаването на емоции

Емоциите на над половин милион души са били манипулирани от "Фейсбук" за целите на психлогическо изследване върху влиянието на социалната мрежа над предаването на емоциите, пише "Стандарт". Това е станало ясно след като резултатите от изследването били публикувани.

На случайно избрани 689 003 потребители на социалната мрежа са били показвани в различна степен позитивни и негативни публикации. Потребителите не са знаели, че участват в проучване и съответно експериментът е проведен, без те да са дали съгласие. Това е задължително изискване при участие в научни изследвания.

Виж още: Уволниха оперна прима заради антигей коментар във "Фейсбук"

През 2012 г. социалната мрежа за една седмица е променила броя на позитивни и негативни постове, показващи се в потока избраните на случаен принцип потребители. Експериментът е продължил една седмица. Резултатите доказали, че емоциите са "заразни" - хората, които са виждали повече положителни публикации, са били по-ведро настроени в своите постове и обратното, тези, на които се появявали повече негативни новини, в статусите си били по-мрачни и отрицателни.

Дизайнерите на "Фейсбук" постоянно променят новинарския поток на потребителите, за да тестват нови рекламни форми или различни размери на показваните снимки. От компанията не виждат нищо нередно в това, тъй като се цели да се създаде максимално полезен и привлекателен продукт. Друг важен аргумент е, че потребителите се съгласяват с това, приемайки Общите условия за ползване на социалната мрежа.

Виж още: Как социалните мрежи променят бизнеса

"Фейсбук" беше залян от критици на тази практика с негативни коментари. Те обвиняват Facebook, че третира клиентите си като лабораторни плъхове, както и че биха могли да причинят нечия смърт чрез емоционална манипулация, особено на хора с депресия.

Практиката да се анализират поведението на потребители и моделират според него това, което им показват вбъдеще, се използва от всички социални мрежи. Това важи както за социални медии като "Фейсбук" и "Туитър", така и за търсачките като "Гугул" и "Яху" - чрез настройването според потребителското поведение те подобряват услугата си, така че клиентът да намери по-бързо точно това, което му трябва и му е интересно. Ползването на тези възможности с цел манипулация на емоциите обаче не носи облаги за потребителя, смятат експерти по онлайн комуникация.

Виж още: Най-новата функция на "Фейсбук" разбуни духовете

След бурята от реакции срещу манипулацията на емоциите, изследователят, водещ проучването, Адам Крамър, публикува извинение на своята страница във "Фейсбук".