Или колко е важно да се внесат промени в образованието

Ситуацията с банковата паника от 27 юни ни показа (за пореден път) един голям проблем на българското общество - нямаме си хал хабер от това, което се случва в държавата. И то не като събития, а като процеси. Ние масово нямаме идея кое как работи, институциите ни за какво служат и как всъщност функционират.

Ясно е, че необразованият човек е удобен човек. Него можеш да го манипулираш, да насочваш и да му вменяваш определени идеи. В общественото пространство постоянно се води някаква битка, в която обикновените хора, които вярват на институции, медии и т.н. са основното поле на сраженията. Лошото е, че по този начин ние губим доверие в същите тези медии и институции, а това вече е опасно за държавата като цяло.

От години (всъщност от както се помня) се говори за реформа в образованието и наистина е време да се помисли сериозно по темата. Какво трябва да знаем като членове на това общество, за да може то да функционира две идеи по-нормално и да не се случва така, че да се сблъскваме с безсмислени ситуации на паника и търсене на отговорност от хора, които нямат нищо общо с това.

Виж още: Как са защитени вашите спестявания

Какво трябва да променим?

Като за начало, според мен, трябва гимназиалния курс на образование да се профилира и на мястото на предметите, които няма да се изучават от всеки ученик трябва да има няколко общообразователни, засягащи съществуването ни като активна част от обществото - социални познания и икономически познания. За мен, например, е много по-важно един ученик да се научи да разбира какво се случва в държавата му и какво се случва с парите му, от колкото да знае за реакциите в органичната химия. Не казвам, че това е ненужно знание, напротив, но е профилирано знание, подходящо за профилирано гимназиално образование. Който се интересува от органична химия и висша математика, нека учи такива предмети. Има неща, които обаче трябва да се знаят от всички, просто защото сме членове на това общество.

Виж още: Главният секретар на МВР: Група хора всява паника пред банкови институции

Основни познания по икономика и финанси. В по-голямата си част българите са финансово неграмотни и трудно успяват да управляват парите си по успешен начин. Това, макар и не основна или голяма, е една от причините за бедността в България. Средната класа, която има възможност да спестява пари, не успява да ги оползотворява по адекватен начин. Кътането на пари в дюшека не е вариант, който носи печалба. Вярно, това вече е архаизъм, но все пак съществуват още много българи, които именно по този начин се подсигуряват, пари в буркани и дюшеци. И повярвайте ми, познавам такива хора. Друг голям проблем, който влезе в медиите преди време, беше неразумното използване на бързи кредити. На пазара има голямо предлагане на такава услуга, но как да се различат изгодните условия, от тези, които ще ни накарат да плащаме 300% лихва? И как всъщност работят банките, какво им пречи да фалират в моменти като този и защо всъщност се стигна до ситуация, в която паникьосани хора се редят на опашки, които толкова напомнят на ония от 90-те, за да изтеглят спестяванията си от по 1000 - 2000 лв. Ако разбираме всичко това, ние ще сме далеч по-независими в решенията си ще можем да гледаме над нещата. А за да разбираме от това, някой трябва да ни научи, да ни научи да мислим по логиката на парите. Това може да стане точно в един гимназиален курс, когато децата вече не са точно деца, но пък все още са склонни да учат.

Другият важен момент е разбирането за структурата на обществото и държавния апарат. Колко от вас могат сами и без проблем да попълнят данъчната си декларация? За какво отиват данъците? Защо не може просто така да се вдигнат пенсиите? Как се определя минималната работна заплата и какви са реално погледнато пълномощията на парламента, министър-председателя и президента. Въобще как функционира държавата ни? Какви са видовете трудови договори, какво можем да очакваме от системата, как трупаме стаж за пенсия, какво ни гарантира държавата и какво трябва да правим като граждани, какви задължения имаме? Тези въпроси, които на пръв поглед изглеждат лесни, не намират отговор веднага. Често дори, след като се замислим, осъзнаваме, че нямаме отговор на тях. Затова един предмет в училище, който да се занимава именно със структурата, функциите и важните моменти в държавата и държавния апарат, е необходим. Много хора казват, че не можем да сме истински българи, без да познаваме историята на държавата си, така аз казвам, че не може да сме истински граждани на Република България, без да знаем какво всъщност е Република България и как функционира.

Виж още: Туитър на опашката пред банката

И това е само първата стъпка. За да се измъкнем от положението, в което стандартът ни на живот е най-ниският в Европейския съюз, ние трябва да се променим, да се развием - като общество и като отделни хора. Да натрупаме знания, опит и да се научим (най-сетне) да мислим със собствените си глави. И колкото по-бързо го осъзнаем, толкова по-добре за всички.