Ребрандингът може да отложи във времето смъртта на марката, давайки й втори живот.

Добри примери

Един от най-големите производители на цигари в света, концернът Philip Morris Companies Inc, през годините натрупа много черни точки пред потребителите. Марката имаше нужда от спешна помощ. Ребрандингът успя в последния момент да оправи нещата с дишане "уста в уста". От 27 януари 2003 г. компанията се казва Altria Group, Inc. Този хитър ход даден шанс на концерна да започне на чисто. 

Българската действителност също познава ребрандинга. До 1989 г. ДСК беше банката на народа. След падането на желязната завеса ДСК бавно осъзна, че не е единствената спестовна касичка на българина. Банките и финансовите институции са крайно консервативни по отношение на своите рекламни и пиар стратегии. ДСК рискува и спечели

Дори се стигна дотам, че най-българската банка беше рекламирана от китайци. Рекламата "Банка ДСК?!? - Банка ДСК, я!" с двамата китайци (дядо и внуче) до ден-днешен е сред най харесваните от зрители и рекламисти. Тази нетипична рекламна стъпка за финансовия сектор успя да разчупи стереотипа и да превърне ДСК в модерна банка.

Жизнен цикъл на марката

Всяка марка е като жив организъм. Тя преминава през различни етапи от своя жизнен цикъл - лансиране на пазара, растеж, зрялост и неминуема смърт. Никой не може да се пребори с този природен закон, но ребрандингът може отложи във времето този фатален край, давайки втори живот на марката. 

Трудно се създава една марка, двойно повече усилия и майсторски умения изисква ребрандингът. Ребрандингът е изкуство, висш пилотаж, крайъгълният камък, около който се върти целият процес по изграждане и поддържане на марката. Тази процедура няма как да се случи, без да се планира всичко много внимателно и без да се направят предварителни проучвания, които може да отнемат години. 

В противен случай да се прибягва до ребрандинг може да се окаже само един моден каприз. Другите се променят, дай и ние да направим това. Защо? Това ще уточним по-късно! 

Лоши примери

Тази погрешна философия изигра лош номер на Британските пощи, които решиха за малко да се казват Consignia и така само объркаха целевата си аудитория. Марката и до ден-днешен не може да стъпи на крака и продължава да хвърля милиони лири, за да убеди своите почитатели, че те са добрите стари приятели от Post Office. 

От два стола, та на средата! Дълги години британците и американците пътуваха само с British Airways. Компанията стана алчна и реши, че иска да бъде номер едно и в света. Днес British Airways е един от най-големите глобални превозвачи, но загуби доверието на вярната си и платежоспособна вътрешна публика. 

Подобна съдба сполетя и New Coke, която имаше претенциите да е новият вкус на Coca-Cola. Хората предпочетоха класиката.

British Airways. От сърцето на Лондон. Агенция BJL, Манчестър, Великобритания. Снимка: adsoftheworld.com

Нови предизвикателства

През новото хилядолетие марките са изправени пред коренно различни предизвикателства. Често се получава марката да бъде задушена от дъщерните си марки или от основните си продукти. Ребрандингът помага на марката да блесне със своята пълнокръвна цялост. Тази маркетинг технология добавя и нова стойност към имиджа на бранда. 

Навръх 90-я си рожден ден френският автомобилен гигант Citroen реши да предприеме глобален ребрандинг за първи път в своята история. От февруари 2009 г. марката обяви амбициозната си програма по промяна на логото на компанията, нов маркетинг слоган, актуализиран уебсайт, смяна в архитектурния облик на всички шоурумове на Citroen. Крайната цел на този ребрандинг е да се повиши пазарният дял на Citroen и да се изградят нови взаимоотношения с клиентите. 

Всичко ново е добре забравено старо. Затова също се сетиха от Citroen. В края на 2009 г. се появи моделът DS3, който в унисон с мощната ретро вълна в света възкреси линията автомобили DS, които бяха златната кокошка на Citroen за цели 30 години и успяха да продадат милиони коли през 50-те, 60-те и 70-те години на миналия век. Рекламно лице на DS3 стана вечната Мерилин Монро.

Вижте още: Re: Промени се или умри! (I част)