Закъсали композиции, престои по гарите - тежката зимна обстановка тези дни се отразява и на железниците. Филмът "Сняг" показва влаковете в Големия студ на Острова през 1962-63 г.

През последните дни зачестиха съобщенията за закъсали влакове и престои по гарите поради проблеми, създадени от тежката зимна обстановка.

Пътнически влак по линията Перник-София престоя принудително на гара Перник-разпределителна поради замръзване на спирачките. Заради паднал стълб, който прекъснал контактната мрежа, на гара Гурково снощи бедстваше бързият влак Бургас-София (през Карлово).

Влак по теснопътната линия Септември-Добринище остана блокиран на гара Велинград заради преспи в участъка Велинград-Аврамово. Пътнически влак от Силистра за Самуил налетя на пряспа и се наложи изпращане на дизелов локомотив за изтеглянето му.

Дизелов локомотив дойде да изтегли и закъсалата композиция на пътническия влак от Стражица за Червен бряг, която в началото на февруари закъса между гарите Ресен и Поликраище и престоя 277 минути. Снимка: Булфото / Иван Димитров за "Железопътен вестник"

В началото на седмицата край Симеоновград дерайлира локомотивът на международният влак от Белград до Истанбул, за щастие без жертви и пострадали.

Причината: активизирали се свлачища след проливните дъждове, довели до падане на земна маса и дървета върху релсите. В композицията имало 12 чужденци, които пътували към Турция, но те са отказали да напуснат добре отоплените купета.

Снегът извади от строя

и осигурителната техника на столичната Централна гара, поради което 90% от влаковете заминаваха със закъснение поради трудности при композирането им.

Със 70 минути по-късно потегли бързият влак "Диана" за Ямбол, а няколко други бързи влака закъсняха между 30 и 150 минути поради същите проблеми.

Бързият влак за Пловдив, заминаващ от гара София в 17,40, пък потегли с 20-минутно закъснение.

Тежката зимна обстановка причини хаос в железниците. Снимка: Булфото / Марио Евстатиев (Железопътен вестник)

Липсата на достатъчна информираност на пътниците по гарите допълнително изнерви обстановката. Актуална информация за обстановката по жп трасетата се публикува в сайта на БДЖ (BDZ.bg).

Междувременно бе съобщено, че произведените през 70-те години на ХХ век електрически мотриси серия 32.000 ще бъдат извадени от експлоатация след зачестилите инциденти.

Само за няколко дни на арктически студове три електромотриси се повредиха и оставиха пътниците си, като едната от тях дори продължи да се движи 40 километра без спирачки.

С такива електрически мотриси се обслужват пътниците по линията Мездра-Враца-Мездра. Снимка: Булфото / Марио Евстатиев (Железопътен вестник)

В интервю за "Железопътен вестник" управителят на "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД Георги Иванов обясни, че мотрисите са стари и амортизирани. За безопасността на пътниците предпочитаме да бъдат спрени от движение, заявява той. Това обаче може да доведе до редуциране на курсовете по определени маршрути.

Електрическите мотрисни влакове серия 32.000 са доставяни за БДЖ от вагоностроителния завод в Рига, Латвийска ССР в периода 197179 г. и са в експлоатация вече над 35 години.

За сравнение - нормалният експлоатационен живот на подвижен жп състав, на който не е извършена модернизация, е 25 години, т.е. с 10 години по-малко от възрастта на жп ветераните.

При сложна обстановка по пътищата влаковете обаче си остават топъл и относително сигурен вариант за придвижване. Доказва го и един британски документален филм от 1963 г., номиниран за "Оскар".

Преди половин век зимата на Острова е толкова свирепа, че остава в историята като Голямото студуване, The Big Freeze. Осемминутната импресия "Сняг" (Snow) на реж. Джофри Джоунс е заснета по поръчка на транспортната киностудия.