Новата книга на Дж.К.Роулинг, излязла преди броени дни, няма нищо общо с поредицата за Хари Потър, която я превърна в звезда и мултимилионерка

След края на магьосническата сага, която се разпростря в седем романа, няколко съпътстващи издания и осем филма, писателката се ориентира към възрастната аудитория.

Книгата й "Вакантен пост" (The Casual Vacancy) излезе на 27 септември едновременно във Великобритания, Германия, САЩ, Франция, Белгия, Швейцария и Канада, като бе обявена за най-бързо продаващата се книга за последните три години, информират новите й български издатели - "Колибри".

Романа, чието действие се развива в провинциално английско градче, можем да очакваме на български към самото начало на 2013 г.

Преводът е поверен на Венцислав Венков, който има над 25-годишен стаж и е работил по творби от Греъм Грийн, Олдъс Хъксли, Филип Рот, Джон льо Каре, Джон Стайнбек, Д.Х.Лоурънс, Труман Капоти, Харуки Мураками, Чарлс Дикенс.

В деня на премиерата писателката представи книгата си в Лондон, като прочете откъси от нея и отговори на въпроси от публиката.

Първите отзиви на англоезичната критика бяха противоречиви и далеч от възторга, но ето и няколко откъса от рецензии, предоставени от "Колибри":

- В новата "приказка" на Роулинг няма и следа от омагьосания свят на прочутата й поредица. Тук на преден план не са фантастичните битки между доброто и злото, а класовите стълкновения, проституцията, пороците, разяждащи обществата, и проблемите на подрастващите.

- Авторката илюстрира смело лични драми, сцени на насилие, злоупотреба с наркотици и саморазрушителен начин на живот... Книгата е радикално различна по отношение на образа, който Дж.К.Роулинг вече си е изградила. Но пък "актьорската трупа" е толкова пъстра, колкото бихме могли да очакваме, след като познаваме буйното въображение на писателката. Наративът е завладяващо комплексен и включва множество пресечни линии, а централното послание на Роулинг е, че нищо на този свят не се случва без последици.

- "Вакантен пост" определено НЕ Е "Хари Потър", но Е Джоан Роулинг. Повествованието е плътно, емоционално наситено и изобилстващо от детайли. Контекстът на книгата не е непознат - сблъсък на два свята, всеки от които се бори за надмощие. Но в представата на писателката тук невинни няма.

- Книгата не се побира в точно определен литературен жанр и трудно би могла да се класифицира, но едно е сигурно - тя представлява несъмнена критика на живота във Великобритания и в този смисъл хвърля мост към творчеството на личности като Чарлс Дикенс, Шарлот Бронте, Томас Харди, режисьора Дани Бойл.